Udostępnij
Tweetnij

Apple patentuje ekran z wbudowanym skanerem linii papilarnych

Wraz z iPhonem 5s doczekaliśmy się przycisku Touch ID z wbudowanym skanerem linii papilarnych. Rozwiązanie to w zeszłym roku trafiło także do iPadów. Część z was być może jeszcze pamięta, że przed premierą iPhone’a 5s w sieci pojawiały się różne plotki na temat tej funkcji. W tym takie, które wskazywały na implementację skanera bezpośrednio na ekranie. Temat powraca, bo firma z Cupertino opatentowała kolejne rozwiązanie, które zakłada umieszczenie skanera linii papilarnych na powierzchni wyświetlacza. Technologia jest co najmniej ciekawa, a więc warto przyjrzeć się jej nieco bliżej.

Wraz z iPhonem 5s doczekaliśmy się przycisku Touch ID z wbudowanym skanerem linii papilarnych. Rozwiązanie to w zeszłym roku trafiło także do iPadów. Część z was być może jeszcze pamięta, że przed premierą iPhone’a 5s w sieci pojawiały się różne plotki na temat tej funkcji. W tym takie, które wskazywały na implementację skanera bezpośrednio na ekranie. Temat powraca, bo firma z Cupertino opatentowała kolejne rozwiązanie, które zakłada umieszczenie skanera linii papilarnych na powierzchni wyświetlacza. Technologia jest co najmniej ciekawa, a więc warto przyjrzeć się jej nieco bliżej.

Przeczytaj koniecznie >> Strategy Analytics: spadek sprzedaży tabletów to nieprawda. Tablety w czwartym kwartale 2014 roku urosły

Wczoraj (5 lutego) amerykański urząd USPTO (U.S. Patent & Trademark Office) opublikował nowy patent (z numerem 20150036065) przyznany Apple, który opisuje nowe rozwiązania dla skanerów linii papilarnych umieszczonych na powierzchni ekranu.

Rozwiązanie jest z pewnością ciekawe i zakłada możliwość wykorzystania ekranów dotykowych w zupełnie nowy sposób. W opisie patentu możemy przeczytać, że ekran jest w stanie rejestrować maksymalnie cztery odciski palców w tym samym czasie. Jest to możliwe dzięki specjalnej warstwie, która jest czuła na dotyk oraz czujnikom, które mogą być umieszczone pod, jak i nad powierzchnią wyświetlacza. Co ciekawe, patent zakłada również możliwość przekształcenia ekranu w panel przechwytujący linie papilarne na całej powierzchni. Jest to z pewnością ciekawe rozwiązanie, które z czasem może pojawić się w iPhone’ach, iPadach czy nawet Macbookach. I z pewnością oferuje znacznie więcej możliwości niż przycisk Touch ID.

Nie ukrywajmy, ale Touch ID początkowo (w iPhonie 5s) pozwalał jedynie odblokowywać ekran blokady oraz autoryzować zakupy w App Store. Dopiero z czasem, wraz z systemem iOS 8, Apple zdecydowało się otworzyć Touch ID dla deweloperów, którzy dosyć szybko zaczęli implementować we własnych aplikacjach wsparcie dla tego przycisku. Przede wszystkim w programach, które mają w jakiś sposób autoryzować dostęp do funkcji czy danych, gdzie użycie Touch ID jest znacznie wygodniejsze niż na przykład wpisywanie hasła na klawiaturze.

[nggallery id=335]

Mimo to Touch ID nadal jest bardzo ograniczonym rozwiązaniem. Po prostu dla jednego przycisku trudno przypisać wiele różnych funkcji. Na przykład możliwość aktywacji konkretnej aplikacji po dotknięciu wybranym palcem. Taka możliwość nie powinna stanowić problemu w przypadku implementacji opisywanego patentu. Wszak cały ekran dotykowy będzie skanował linie papilarne. Tak więc dotknięcie konkretnego miejsca i przypisanie dla niego funkcji nie stanowi tu żadnej przeszkody.

Na razie to jednak tylko pomysł, których Apple ma w szufladzie naprawdę wiele. Trudno powiedzieć, kiedy firma z Cupertino zdecyduje się zaimplementować to rozwiązanie w produktach, które będziemy mogli kupić w sklepie. Może upłynąć nawet kilka lat zanim je zobaczymy… o ile w ogóle to nastąpi.

Warto dodać, że to nie pierwszy patent Apple związany z implementacją skanera linii papilarnych na powierzchni ekranu. Firma już wcześniej (jeszcze przed premierą iPhone’a 5s) patentowała w Stanach Zjednoczonych podobne rozwiązania. Te jednak także na razie nie opuściły szuflady. Co zapewne wynika z faktu, że zaimplementowanie skanera linii papilarnych na ekranie nie jest proste, a po za tym z pewnością wiąże się ze znacznie wyższymi kosztami przy produkcji.

Źródło: Patently Apple, PhoneArena

Co sądzisz o mikropłatnościach w aplikacjach i grach mobilnych?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...
sferis.pl - przyjazny sklep internetowy

Dawid Długosz

Dziennikarz w branży IT od 2006 roku. Fan produktów firmy Apple. W życiu prywatnym mąż i ojciec trójki dzieci. W serwisie Tablety.pl pełni rolę redaktora prowadzącego. Pasjonat nowych technologii.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij