ARM zapowiada rewolucję na rynku układów grafiki dla tabletów. Konsole do lamusa?

Popularne układu GPU z serii Mali 400 ma we własnym tablecie wielu z was. To właśnie dzięki nim możecie cieszyć się płynną grafiką i ładnie wyglądającymi teksturami. ARM przygotowało jednak zupełnie nowe układy z serii Mali i zapowiada graficzną rewolucję na rynku grafiki w dachówkach. Proszę państwa, wkrótce doczekacie się tekstur rodem z konsol do gier, a nawet jeszcze lepszych. I to na tabletach.

Przeczytaj koniecznie >> Jakie tablety kupujemy? Te tanie

Gry na tabletach z roku na rok stają się coraz lepsze. Piękna grafika, ładne tekstury czy cienie oraz oszałamiające efekty wizualne. To dziś już nikogo nie dziwi. Jakość gier pod względem wizualnym zaczyna dorównywać tym, które znamy z konsol do gier, jak XBOX 360 czy PlayStation 3. Wkrótce czekają nas jeszcze lepsze doznania!

Brytyjskie ARM zapowiedziało zupełnie nowe układy grafiki: T624, T628 i T678, które producent zachwala jako rewolucyjne. Obecnie rynek tabletów zdominowany jest przez GPU Mali 400 czy 450, ale są to już układy nieco przestarzałe (choć nadal bardzo popularne wśród producentów, zwłaszcza tych tańszych urządzeń).

ARM chwali się, że nowe układy GPU to przede wszystkim znacznie lepsza wydajność (sięgająca nawet 50% względem układów poprzedniej generacji) przy bardzo niskim poborze energii. Najważniejszą cechą nowych scalaków jest jednak to, że układy mają zapewnić wrażenia zbliżone do tych, które dziś oferują nam konsole do gier.

Układy wspierają następujące interfejsy API: OpenGL® ES 1.1, OpenGL ES 2.0, OpenGL ES 3.0, DirectX 11 FL 9_3, DirectX® 11 oraz OpenCL™ 1.1. Czyli wszystkie nowe technologie związane z grafiką. Co ciekawe, są to standardy, których nie obsługują już konsole do gier obecnej generacji (z racji tego, że ich hardware jest już nieco przestarzały).

Przed nami stoi więc prawdziwa rewolucja. ARM twierdzi, że nowe układy poradzą sobie nie tylko z rozdzielczością 720 czy full HD, ale również z 4K, a nawet 8K! Poza tym scalaki wspierać mają Project Butter, czyli nowe rozwiązanie z Androida 4.1 Jelly Bean, które pozwala w prosty sposób optymalizować kod oprogramowania.

Układy z serii T624 i T628 stosowane będą zarówno w smartfonach, jak i tabletach internetowych. Ostatni z nowych GPU, czyli T678 został zaprojektowany już z myślą wyłącznie o dachówkach. Według informacji ujawnionych przez ARM układ ten oferuje aż do czterech razy większe możliwości niż model T628 (między innymi dzięki zwiększeniu liczby jednostek ALU).

ARM stawia również na prostotę programowania i walczy z fragmentacją. Producent chwali się, iż implementacja technologii Adaptive Scalable Texture Compression (ASTC) pozwoli deweloperom gier w znacznie prostszy sposób przygotowywać tytuły na wszystkie platformy, gdyż zniknie problem związany ze stosowaniem różnych kodeków (4 lub 8-bitowych).

Nie wiemy dokładnie kiedy spodziewać się pierwszych tabletów z nowymi układami GPU od ARM. Jak jednak nietrudno dostrzec, warto uzbroić się w cierpliwość. Zapewne gros maszyn z nowym układami poznamy podczas targów CES 2013, a później na Mobile World Congress 2013. Jeśli słowa ARM pokrywają się z rzeczywistością, to producenci tabletów na pewno nie omieszkają pochwalić się porywającą grafiką na własnych urządzeniach.

Na koniec mamy do was krótkie pytanie: czy tablety internetowe rzeczywiście z czasem zastąpią nam konsole do gier? My już nie mamy co do tego wątpliwości, a wy…?

Dawid Długosz: Dziennikarz w branży IT od 2006 roku. Fan produktów firmy Apple. W życiu prywatnym mąż i ojciec trójki dzieci. W serwisie Tablety.pl pełni rolę redaktora prowadzącego. Pasjonat nowych technologii.
Powiązane wpisy
Disqus Comments Loading...

W serwisie wykorzystywane są pliki cookies. Stosujemy je w celach zapewnienia maksymalnej wygody użytkownika oraz do zbierania informacji statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.