Udostępnij
Tweetnij

Microsoft stracił na Surface RT 900 mln dolarów! Co dalej?

Microsoft oficjalnie milczy na temat wyników sprzedaży własnych tabletów z serii Surface. Zapewne dlatego, że nie ma czym specjalnie się pochwalić. Gigant z Redmond opublikował wyniki finansowe za drugi kwartał 2013 roku (dla firmy był to ostatni kwartał roku fiskalnego) i przy okazji podzielił się informacjami na temat strat, jakie wygenerował Surface z Windows RT. Okazuje się, że projekt kosztował skarbonkę Microsoftu aż 900 milionów dolarów! Jak przyszłość czeka platformę Windows RT?

Nowe tablety Surface RT

Microsoft oficjalnie milczy na temat wyników sprzedaży własnych tabletów z serii Surface. Zapewne dlatego, że nie ma czym specjalnie się pochwalić. Gigant z Redmond opublikował wyniki finansowe za drugi kwartał 2013 roku (dla firmy był to ostatni kwartał roku fiskalnego) i przy okazji podzielił się informacjami na temat strat, jakie wygenerował Surface z Windows RT. Okazuje się, że projekt kosztował skarbonkę Microsoftu aż 900 milionów dolarów! Jak przyszłość czeka platformę Windows RT?

Przeczytaj koniecznie >> Microsoft wyprzedaje Surface RT. Tonący chwyta się brzytwy?

Na co przede wszystkim zwracasz uwagę podczas zakupu tabletu?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Microsoft ogłosił wczoraj wyniki finansowe za drugi kwartał tego roku (dla firmy był to czwarty kwartał 2013 roku fiskalnego, gdyż 1 lipca dla Microsoftu rozpoczął się kolejny rok rozliczeniowy). Dochód firmy w tym okresie wyniósł 19,90 miliardów dolarów, a więc o 10% więcej niż w adekwatnym okresie sprzed roku. W tym czasie zysk netto firmy wyniósł 4,97 mld dolarów. Tak więc pomimo spadającej sprzedaży komputerów, Microsoft radzi sobie coraz lepiej. Warto dodać, że w całym 2013 roku fiskalnym przychody Microsoftu zamknęły się w kwocie 77,85 miliardów dolarów, a zysk operacyjny wyniósł w tym czasie 26,74 miliardów zielonych.

Niestety, ale gigant z Redmond nie udostępnia wyników sprzedaży własnych produktów, jak to na przykład robi co trzy miesiące Apple. Nie wiemy więc, ile sprzedano kopii Windows 8 (ostatnie wyniki pochodzą z maja, gdy przekazano informację o sprzedaniu 100 mln licencji) lub tabletów z serii Surface. Microsoft do tej pory ani razu nie pochwalił się sprzedażą własnych tabletów. Wiemy tylko, że w pierwszym kwartale tego roku na rynek trafiło 900 tysięcy sztuk Surface. Już niedługo powinni pojawić się pierwsze raporty sprzedaży w drugim kwartale, które opracowują firmy analityczne. Wtedy też poznamy odpowiedź na pytanie związane ze sprzedażą tabletów Microsoftu w okresie od kwietnia do czerwca.

Microsoft pochwalił się (o ile w tym przypadku można w ogóle użyć takiego słowa) inną informacją. Gigant z Redmond zdradził, że cały projekt Surface z Windows RT przyniósł do tej pory firmie straty w wysokości aż 900 milionów dolarów! Zdaje się więc, że już wiemy skąd pomysł na promocję na Surface RT, którą uruchomiono kilka dni temu. Obecnie (ale tylko jeszcze przez dwa dni) tablety Microsoftu z systemem Windows RT można zamawiać w cenie niższej o 150 dolarów. W Europie urządzenie można już kupić za kwotę 329 euro.

Tak duża strata została co prawda pokryta samą sprzedażą nowych okienek, ale co dalej z projektem Surface? Obecna wyprzedaż tabletu sugeruje nam, że Microsoft oczyszcza magazyny, ale nie tylko z powodu wcześniejszej, słabej sprzedaży. Prawdopodobnie gigant z Redmond przygotowuje się w ten sposób pomału również do wprowadzenia do oferty nowego modelu.

Już od wielu miesięcy pojawiają się plotki, że Microsoft przygotowuje nowy tablet Surface z Windows RT, który ma być wyposażony w około 7,5-calowy wyświetlacz dotykowy i ma być znacznie tańszy. Całkiem możliwe, że jego cena zamknie się w przedziale do 300 dolarów.

Pierwsza generacja Surface z Windows RT była w zasadzie tylko wstępem. Microsoft, jak i jego partnerzy (chociażby Nvidia) nie poddają się i wierzą, że będzie lepiej. Plan giganta z Redmond zakłada sprzedaż tabletów z serii Surface (w obecnym roku fiskalnym firmy) na poziomie aż 25 milionów sztuk. Oczywiście może to być wykonalne, ale tylko pod warunkiem, że Microsoftowi stworzy naprawdę rozsądną alternatywę wobec tanich tabletów z Androidem czy iPada mini. Na razie to się nie udało.

Źródło: Microsoft, The Verge

Dawid Długosz

Dziennikarz w branży IT od 2006 roku. Fan produktów firmy Apple. W życiu prywatnym mąż i ojciec trójki dzieci. W serwisie Tablety.pl pełni rolę redaktora prowadzącego. Pasjonat nowych technologii.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij